Dünya çapında birbirleri ile rekabet içeresinde olan Dubai merkezli Emirates ve Abu Dhabi merkezli Etihad ülke havacılığının en önemli iki oyuncusu. Etihad gerek organik büyümesi gerekse yabancı havayollarında sahip olduğu hisselerle global bir oyuncu. Hali hazırda Air Berlin’in yüzde 30’u, Air Seychelles’in yüzde 40’ı, İrlanda Havayolları Aer Lingus’un yüzde 3’ü ve Avustralyalı havayolu Virgin Avustralya’nın yüzde 10’u Etihad’ın. Bunlara ek olarak Hindistan’ın en büyük havayolu Jet Airways ile hisse satın alma görüşmeleri devam etmekte. İttifaklardan ve ortaklıklardan uzun yıllar uzak duran Emirates ise, Avustralyalı Qantas ile 10 yıllık stratejik işbirliğine imza attı.
Bu premium havayollarına ek olarak iki başarılı low-cost havayolu pazarın diğer bir kesimine hizmet veriyor. Dubai merkezli Fly Dubai ve Sharjah merkezli low-cost Air Arabia her geçen yıl hem yolcu sayısı hem de filo olarak başarılı bir şekilde büyüyor. Bunlara ek olarak RAK Airways ve Rotana Jet bölgesel uçuş pazarında hizmet veriyorlar.
Kısacası 7,8 milyonluk nüfusunun yüzde 80’i burada yaşayan yabancılardan oluşan BAE 41 yılda iki global premium, iki de başarılı low-cost havayolu çıkartmış durumda ve havacılıktaki dengeleri değiştirmiş durumda. IATA‘nın son istatistiklerine göre Eylül ayı itibariyle Ortadoğulu havayollarına olan talep, geçen yıl aynı döneme göre yüzde 13,3 artmış durumda ki bu rakam dünya ortalamasının yüzde 4.1 üstünde.
ÜÇ BÜYÜK HAVALİMANI
Ülkenin 3 havalimanı; Abu Dhabi, Dubai ve Sharjah, CAPA tarafından Kasım sonunda yayınlanan rapora göre 2012 yılını toplamda 80 milyon yolcu civarında kapatacaklar. Bölgenin en yoğun havalimanı Dubai ise dünyanın en yoğun havalimanı unvanını yakın zamanda alacak gibi gözüküyor zira BAE havalimanları yolcu sayılarını her yıl çift haneli rakamlarla büyütüyorlar. Rakamın daha iyi anlaşılması için şöyle bir örnek verelim; JFK, La Guardia, Newark ve diğer bölgesel havalimanlarından oluşan New York havalimanı ağı 100 milyon yolcu, Heathrow, Gatwick, Stansed, City havalimanlarından oluşan Londra havalimanı ağı ise 120 milyon yolcu civarında. CAPA raporuna göre BAE’nin havalimanı ağı 2020 yılında yıllık 150 milyon yolcu rakamına ulaşacak.
Abu Dhabi | Dubai | Sharjah | |
Havalimanı Kodu | AUH | DXB | SHJ |
Mevcut Terminal Sayısı | 3 | 3 | 1 |
2011 Yolcu Sayısı | 12,4 | 40,9 | 6,6 |
Ev Sahibi Havayolu | Etihad, Rotana Jet | Emirates, Fly Dubai | Air Arabia |
Skytrax Derecesi | 4 ★ | 3 ★ | - |
Planlanan Kapasite | 30 | 80 | - |
Maksimum Kapasite | 40 | 90 | - |
Yeni Terminal Açılış Yılı | 2017 | 2013 | - |
Bu tabloya henüz sadece kargo uçuşları yapılan,
2011 yılı başında 60 milyon yolcu için sertifikasyonu yapılan ve
tamamlandığında 160 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak Al Maktoum Havalimanı
(DWC) dahil değil. Emirates, 2020 yılına kadar mevcut Dubai havalimanında
kalacağını açıkladığı için bu havalimanının yakın gelecekte hizmete girmesi
beklenmiyor. Dolayısıyla dünyanın en büyük havalimanı olmak üzere inşa edilen
ve bence Montréal–Mirabel havalimanının Ortadoğulu kardeşi olan DWC daha uzun
bir süre sessiz bekleyişini sürdürecek gibi gözüküyor.
EKONOMİK BOYUTU ETKİLİ
Havacılık altyapısına yapılan sürekli yatırımlar, kaliteli havalimanları ve havacılıkta ezber bozan modern havayolları aslında daha büyük bir resmin parçası. Petrol dışındaki gelirleri artırmak ve ülkeyi bölgenin ticaret, finans ve turizm merkezi yapmak üzere yapılan bu yatırımlar şimdiden karşılığını vermeye başlamış durumda. Havacılık endüstrisi BAE’nin toplam gayri safi yurtiçi hasılasının (GDP) %15’ini oluşturuyor. Bu oran Abu Dhabi’ye göre çok daha düşük petrol geliri olan Dubai Emirliği’nde %28’e kadar çıkıyor.
HEDEF 2021
BAE’nin 50nci kuruluş yılı olan 2021 yılında vizyoner yöneticilerinin liderliğinde ve petrol gelirlerinin havacılık gibi petrol dışı iş alanlarının gelişmesi için kullanılmasıyla bugünkü konumundan çok daha iyi bir noktada olacağı kesin. Buna paralel olarak da BAE’nin, havacılığın Ortadoğu’ya kayan ağırlığından aslan payını alacağı ve dünyadaki en önemli iki-üç havacılık merkezinden bir olacağını öngörebiliriz.
Bu yazı aynı zamanda kokpit.aero sitesinde yayımlanmıştır.
EKONOMİK BOYUTU ETKİLİ
Havacılık altyapısına yapılan sürekli yatırımlar, kaliteli havalimanları ve havacılıkta ezber bozan modern havayolları aslında daha büyük bir resmin parçası. Petrol dışındaki gelirleri artırmak ve ülkeyi bölgenin ticaret, finans ve turizm merkezi yapmak üzere yapılan bu yatırımlar şimdiden karşılığını vermeye başlamış durumda. Havacılık endüstrisi BAE’nin toplam gayri safi yurtiçi hasılasının (GDP) %15’ini oluşturuyor. Bu oran Abu Dhabi’ye göre çok daha düşük petrol geliri olan Dubai Emirliği’nde %28’e kadar çıkıyor.
HEDEF 2021
BAE’nin 50nci kuruluş yılı olan 2021 yılında vizyoner yöneticilerinin liderliğinde ve petrol gelirlerinin havacılık gibi petrol dışı iş alanlarının gelişmesi için kullanılmasıyla bugünkü konumundan çok daha iyi bir noktada olacağı kesin. Buna paralel olarak da BAE’nin, havacılığın Ortadoğu’ya kayan ağırlığından aslan payını alacağı ve dünyadaki en önemli iki-üç havacılık merkezinden bir olacağını öngörebiliriz.
Bu yazı aynı zamanda kokpit.aero sitesinde yayımlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder